Kilians Mamma! ♡

Björkbackens hotell, camping och Stugby!

Bara en kort promenad från Smålands egna paradis, Astrid Lindgrens värld ligger Björkbackens karaktärshotell, camping och stugby.

Där skulle vi få övernatta i en av de gulligaste stugorna jag någonsin sett efter en hel dags traskande inne på Astrid Lindgrens värld.

Vi blev så väl mottagna av Anneli i receptionen där vi även kunde hämta ut våra inträdesbiljetter till ALV, så skönt att ha både parkerings biljett och inträdesbiljetter redan ordnat så man slipper köa när man bara vill slänga sig in i sagans värld.

Hur välkomnande var inte denna vy? Som ligger precis intill receptionen..

En liten kort bilresa in på området så körde vi förbi campingområdet först och sedan fick barnen stora ögon när vi körde förbi en inbjudande stor lekpark och ett vattenland. Med löfte om att få både bada och leka fast klockan egentligen var över läggdags så kunde vi åka vidare mot vår stuga.

En gullig liten stugby som var full med lekande barn, tvätt på tork, middag som åts på uteplatsen och Emil myssor och byssor och pippiflätor som for omkring påminde oss om hur nära allt låg Astrid Lindgrens värld.

Kilian fick äran att öppna upp dörren och man hörde direkt på hans ”Woooow” att här skulle vi trivas.

I stugan fanns två våningssängar med totalt fyra bäddar. Och ett litet gulligt loft dit barnen skulle upp såklart. En stege som blev ett äventyr att ta sig upp för, upp till loftet. Dit tog barnen några av fynden dom gjort under dagen och lekte med. I stugan fanns även kylskåp, en liten matplats och den var rustad med vattenkokare och servis. En mysig uteplats hörde till varje stuga som var under tak. Där åt vi vår med köpta pizza. Men efter bara en kort stund så mindes dom visst vad vi hade lovat… Så på med badkläder och så begav vi oss till det fina vattenlandet som låg 50 steg ifrån stugan. Kvällssolen var precis på väg ner och det var endast några tappra badgäster som gjorde oss sällskap. Här hade man ju velat spendera en hel dag bland vattenrutschkanor, bubbelbåtar och vattensprutande grodor.

Och som att det inte var nog så skulle dom prompt ta ett varv på lekplatsen också. En lång linbana som gick snabbt fastnade Kilian vid och Lion gungade så skorna flög av. Här hade man ju också velat vara en hel dag..

Den tidiga uppstigningen samma dag gjorde sig påmind och barnen och vi vuxna va helt slut efter en hel dags äventyr. Så vi gick tillbaka till stugan med varsin glass i handen som fick bli kvällsfika och sedan hoppade vissa upp i sängen och andra ner i sängen. Mysigt att få sova i våningssängar till ljudet av glada campinggäster som spelade kort och skrattade in på småtimmarna.

En ny dag gryr och ingen rast och ingen ro på semestern, innan den goda frukostbuffén så gick vi såklart en sväng till lekparken..

Inne där det serverades frukost så fanns det även filmvisning, Karlsson på taket fick bli vårt frukostsällskap!

Ett jättetrevligt hotell med god frukost (som är bland det viktigaste) ett fint öppet campingområde och den mysiga stugbyn. Allt var så nära till hands, servicehuset med toaletter, dusch, disk och tvätt låg i mitten av allt så det var nära och tillgänglig för alla. Gott om parkeringsplatser och till varje stuga hörde en egen parkering precis intill. En god och härlig stämning som genomsyrade bland gästerna. Stugorna var fräscha och luftiga med härliga sängkläder som vi fick låna. Och även om det kom några droppar regn när vi satt i stugan så höjdes bara mysighetsfaktorn ett snäpp. Något som vi inte hann med var att spela minigolf och biovisningen som var under kvällen. Så det får vi ta nästa gång vi besöker Björkbackens karaktärshotell, camping och stugby.

Ett stort tack för vistelsen hos er och vi kommer garanterat tillbaka!

Skapa en blogg på Vimedbarn.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!